Ook zo hard gewerkt in de afgelopen jaren aan de opbouw van je Pgb-zorgbedrijf? En nu aan het oriënteren op de toekomst? Lees dan dit artikel over de toelating Awbz.
Wil jij ook na de omzetting Pgb en decentralisatie plus vernieuwing van Awbz en Jeugdzorg richting de Wmo, jouw klanten en hun zorgvraag te blijven bedienen? Immers het beleid wijzigt, de vraag van de klant blijft bestaan.
De zogenaamde Awbz-erkenning is bijvoorbeeld nodig om in aanmerking te komen voor een contract met het zorgkantoor. Een contract met het zorgkantoor vraagt ook na het verkrijgen van een Awbz-erkenning, nog een behoorlijk aantal inspanningen. Daarover volgende week meer.
Wat komt er kijken bij de aanvraag van een Awbz-erkenning?
Om de AWBZ toelating te behalen, moet de zorgorganisatie voldoen aan regels en eisen voor bestuur, toezicht en transparante verantwoording. Deze zijn vastgelegd in governance codes (richtlijnen over bestuur) met veel algemene formuleringen en overeenkomsten.
De aanvraagprocedure Awbz toelating vraagt om het vastleggen en verwoorden van deze eisen in reglementen en statuten.
Het CIBG (uitvoeringsorgaan van met Ministerie van VWS) beoordeelt de aanvraag en de bijlagen en reageert binnen 8 weken. De uitkomst van de beoordeling kan een toewijzing, afwijzing of verlenging van de beoordelingstermijn met nog eens 8 weken zijn. In de verlenging kan om aanvullende informatie worden gevraagd.
Het is een behoorlijk bureaucratisch traject. Bij het niet goed opstellen van de aanvraag staat een afwijzing met zekerheid vast. Het is een zeer ondoorzichtig proces met veel algemeen geformuleerde regels.
Toch kan je het makkelijk moeilijker maken dan nodig is. Immers de reden van deze aanvraag is logisch en helemaal niet bureaucratisch. Wij willen allemaal hetzelfde: bonafide en betrouwbare zorgorganisaties en beschikbaaarheid van zorg in Nederland.
Dus als je als zorgonderneming eerst nadenkt over:
- wie je wilt zijn voor je klanten
- de wijze van organiseren, inclusief de acute zorg
- hoe je er voor zorgt dat het iedereen klip en klaar is waar het geld aan uitgegeven wordt
- dat je financieel gezond blijft
- het regelen van de verantwoordelijkheden
is jouw organisatie al een heel eind op weg. En velen hebben dit in de praktijk ook al geregeld als Pgb-leverancier.
Nu nog alles nog goed op papier en in de juiste reglementen!
Meer informatie en ermee aan de slag?
- Download de checklist van het aanvraagformulier →
- Zie ook Goed bestuur voor goede zorg →
- Neem contact met mij op, wij geven advies en/of verzorgen de aanvraag.
Geef een reactie