Deel 2: Het verwerven van een contract bij het zorgkantoor
Vorige week deel 1: De Awbz toelating
Wanneer de organisatie volgens de regels op orde is, de organisatie voldoet aan de richtlijnen van de kwaliteitswet en de toelating-Awbz is in de pocket, dan is het krijgen van een contract met het zorgkantoor mogelijk.
Mogelijk, maar niet makkelijk.
Ieder jaar geven de gezamenlijke zorgkantoren een inkoopdocument uit met eisen, wensen en visie voor de zorgorganisatie. Op basis hiervan schrijft ieder zorgkantoor een bestek. Het bestek is het programma van eisen waaraan de zorgorganisatie moet voldoen. Met de inschrijving op dit bestek is het in principe mogelijk om een contract te verkrijgen.
De jaarlijkse zorgverkoop aan het zorgkantoor is een enorm bewerkelijke exercitie, alles moet op papier. De bestaande zorginstellingen krijgen een verlenging van hun contract, wanneer hun inschrijving foutloos, volledig en compleet is. Immers de klanten verwachten continuïteit. Tussen de nieuwe zorgaanbieders die aan alle eisen voldeden, werden één of twee nieuwe aanbieders gekozen.
Zo komt het dat er meer dan 15 miljard Awbz geld aan de bestaande zorgondernemingen wordt verstrekt en de nieuwkomers een hele kleine, niet-transparante kans hebben om binnen te komen. Hoezo mededinging? De Awbz zorgmarkt zit potdicht.
Doordat Pgb leveranciers ook volgend jaar nieuwe klanten willen blijven bedienen hebben velen hun kans gewaagd en met heel veel werk de offerte bij de zorgkantoren ingediend. Helaas met een mager resultaat, er zijn slechts weinigen per regio toegelaten. Het zorgkantoor zegt hier weinig aan te kunnen doen vanwege het gebrek aan contracteerruimte. Met andere woorden er is geen geld in het regiobudget.
Dankzij de lobby van kleine zorgondernemers en Pgb-houders is men zich bij de Tweede Kamer en het ministerie bewust van de situatie. Dat het Pgb stopt en er geen kans op een contract voor Awbz zorg in natura is. Zij zijn nu op zoek naar een mogelijke oplossing.
Alle problemen rond dit onderwerp zijn tijdelijk, want over 2 jaar wordt de contractering heel anders. Wanneer het beheer naar de zorgverzekeraars gaat en zij partijen voor hun eigen cliënten onder contract nemen.
Levert u aan klanten met particulier geld en/of Pgb dan is het zaak om te voldoen aan de kwaliteitswet zorginstellingen. Iets waar veel Pgb-thuiszorgbureaus zich niet van bewust zijn. Waarover een andere keer meer.
Ook aan de slag met professionalisering? Neem dan contact op met Astrid Buis.
Astrid Buis is oprichter en directeur van Buis Managementadvies. Zij is Awbz expert en werkt op het snijvlak van beleid en uitvoering van de strategie in de praktijk. Zij werkt als interim- en programmamanager en als adviseur. Astrid heeft een groot netwerk in de zorg, waarvan haar klanten graag gebruik maken.
Moens
Dus, bovenstaande resumerend, de kleine zorgondernemer moet maar bidden op goed geluk van een aantal afvallige policitici ?
Hoe nu verder, in uw betoogd geeft u geen vooruitzicht op hoe nu verder, zijn de mogelijkheden voor de zzp-er nu voorbij. Minister VerHagen laat de kleine zelfstandig (meer dan 35.000 mensen) barsten.
mvgrt Moens
Astrid Buis
Nou er is nog wel een mogelijkheid die verder wordt uitgewerkt.
het zorgkantoor werkt aan de toelating van ZZP’ers, als daar meer over bekend is zal ik er zeker een blog/ mededeling aan bestedende. Voor de kleine bureaus die medewerkers in loondienst hebben zal dit geen oplossing bieden. Erg veel meeleven voor de kleine ondernemers is er niet en erger nog ook niet voor de cliënten die hier door getroffen worden.
Voorlopig is nog niet alles duidelijk.. dus .wordt vervolgd. Astrid Buis
René IJntema
Is het dan zinvol om als potentiële kleine zorgaanbieder om vast te focussen op de verschuiving naar de Wmo en bij de gemeente aan te kloppen voor 2013? Of is het altijd noodzakelijk om een AWBZ erkenning te hebben, ook als kleine ondernemer.
Astrid Buis
Goede maar moeilijk te beantwoorden vraag. De ontwikkelingen in de Wmo volgen is zeker zinvol, maar er is ook een mogelijkheid dat de begeleiding pas 1 januari 2014 overgaat, plus dat je dan nog steeds geen oplossing hebt voor de persoonlijke verzorging. Het wordt dus schaken op meerdere borden. De eisen voor de Awbz erkenning zijn vaak gelijk aan zaken die de gemeenten vragen, dus aan de slag met kwaliteit, borging en toezicht kan geen kwaad. Let wel op een Awbzerkenning is iets anders dan een contract, dat komt daarna pas. http://www.buisadvies.nl/blog/2011/10/aanvragen-toelating-awbz/ Succes