Decentralisaties van zorg, begeleiding en reïntegratie.
Van 2013 tot 2016 worden de drie decentralisaties naar de gemeenten uitgevoerd.
Er zijn veel verandering en aanpassing om je als organisatie voor te bereiden:
- De Kanteling
- Compensatiebeginsel
- Versterken zelfredzaamheid
- Werken met de helft van de financiële middelen per cliënt
De komende tijd verschijnen er veel blogs over dit onderwerp, maar eerst het overzicht op de ontwikkelingen.
De drie decentralisaties, wat staat er allemaal op stapel?
2013:
- Aanspraak op verblijfszorg. Voor mensen met een nieuwe ZZP 1 en 2 indicatie vervalt de aanspraak op verblijfszorg. Zij komen alleen in aanmerking voor extramurale zorg.
2014:
- Persoonlijke verzorging eerste zes maanden zelf organiseren en betalen.
- Gebruikelijke zorg gaat van 60 naar 90 minuten per week.
- Verhoging van de eigen bijdrage voor de verblijfszorg.
- Huishoudelijke hulp voor nieuwe cliënten, niet of heel beperkt.
- Invoering Participatiewet. Waaronder de Wajong en de Sociale werkvoorziening voor nieuwe cliënten.
- Stop van instroom voor cliënten in de Sociale Werkvoorziening.
2015:
- Aanspraak op verblijfszorg voor mensen met een nieuwe ZZP 3.
- Extramurale Begeleiding / Persoonlijke Verzorging / Logeren naar de WMO met een korting van 25 procent.
- Participatiewet geldt voor alle cliënten.
- Huishoudelijke Hulp via de WMO stopt volledig. Er resteert 25 procent voor maatwerk (maatregel wordt eventueel gerepareerd).
- Quotumregeling: bedrijven > 25 werknemers moeten in 6 jaar 5% arbeidsgehandicapten in dienst hebben, anders volgt boete.
- Jeugdzorg volledig onder verantwoordelijkheid gemeente.
- Extramurale verpleging naar de ZVW.
2016:
- Aanspraak op ZZP 4 vervalt, inclusief herindicaties.
- Start overgang naar romp-AWBZ naar een landelijke centrale uitvoering voor indicatie & bekostiging. Doelgroep mensen met een hoge ZZP-indicatie, vanaf 5.
Volgende keer ga ik verder in op de routemap om de organisatie gemeente-proof te maken.
Het onderwerp is dan Werken met de helft van de financiële middelen.
Maud de Leeuw
Beste Astrid Buis,
Als aanbieder van kunstzinnige projecten voor mensen met een verstandelijke beperking ben ik benieuwd naar jouw visie op de financiële ruimte die cultuur in de zorg zou kunnen krijgen juist ten gevolge van de transitie naar de WMO.
Geen primaire maar wel zeer wezenlijk behoefte.
Ik heb het niet over kunstzinnige therapie maar over het kunnen beoefenen van verschillende vormen van kunst onder begeleiding van goed gekwalificeerde kunstenaars en musici.
Wordt hier überhaupt over gesproken? We lopen het risico dat de discussie zich vernauwt tot de enkel praktische vraag of mensen de primaire zorg kunnen betalen terwijl er ook gesproken kan worden over een nieuwe invulling van de zorg waar zaken als cultuur (voor hen die daar affiniteit mee hebben) wel een plek krijgen.
vriendelijke groet
Maud de Leeuw
Astrid Buis
Beste Maud,
Dit is inderdaad een grote zorg. Het antwoord verschilt per gemeenten als het over de Wmo gaat.
De vorm van begeleiding die jij noemt zal voor een deel in de Awbz blijven. Het antwoord is nogal gevarieerd.
Dergelijke dagbesteding en kunst door mensen met een beperking is regelmatig onderwerp van gesprek. het hangt erg af van het politieke en culturele klimaat. Veel gemeenten zijn erg gespitst op doorstroming naar werk en daar past kunst de ene keer goed en de andere keer slecht in.
Wellicht kun je me mailen in welke gebied jullie werken en voor welke doelgroepen, waardoor ik een iets meer concreet antwoord kan geven.
Groet. Astrid