Zorginnovatie leek deze week even ver weg. Mijn stapel dagelijks routinewerk liep op; de e-herkenning bij een klant blokkeerde en de druk van het blog zat in mijn achterhoofd. En toen ging ik aan het einde van deze lange lange woensdag ook nog dat gesprek voeren over nieuwe werkafspraken. Het gesprek liep stroef en ineens schoot het blog dat ik jaren geleden schreef in mijn gedachten en besloot er naar te handelen.
Dus… we namen een korte pauze. Samen gelachen om de gespannen situatie en ons eigen aandeel daarin. En we kwamen om zes uur naar buiten met een goede set aan afspraken. We genoten nog even van een kop koffie bij een grand-café. Met inspiratie voor een bijdrage op de website van BUIS kwam ik vrolijk thuis. Want wellicht dat ik jullie ook een plezier doe met mijn blog uit oktober 2015. ‘Lach ook eens om jezelf’.
Natuurlijk worden we bij BUIS advies gevraagd vanwege onze energievolle bijdrage, kennis en inspiratie, maar met een beetje ontspanning en fijne communicatie gaat dat nog beter. De noodzaak en het verlangen om te innoveren, kan ook zwaar voelen, terwijl de creativiteit en de nieuwe (financiële) mogelijkheden zoveel te bieden hebben. Maak er wat van en lach eens wat vaker.
Onlangs gelezen: Vergeet niet te zwaaien als je jezelf weer eens voorbij rent!
Door de luchtige en vrolijke wijsheid die er in zit, bleef deze zin bij mij doorwerken en dat bracht mij op dit onderwerp voor mijn blog.’ Lach eens wat vaker om jezelf.’
Dagelijks word ik getroffen door de vele mensen in de zorg die het allemaal zo goed mogelijk willen doen en werken aan hun communicatie. De zorgprofessionals, de mantelzorgers, de managers of de ondersteunende dienst en last but not least de zorgvrager zelf.
En dan lijkt het of je niets geleerd hebt..
Werken aan je persoonlijke ontwikkeling en effectieve communicatie is een must in de steeds complexere zorgorganisatie. Contact maken, open vragen stellen, tijd nemen zonder uit te wijden en niet overnemen, het gaat steeds beter. En dan op die stressvolle dag… lijkt het wel of je niets geleerd hebt.
Je ziet het ongeduld bij de gesprekspartner oplopen en het lukt gewoon niet om goede afspraken te maken. Je weet dat het anders kan, maar trapt in oude valkuilen. Een natuurlijke reactie is dan om de druk naar jezelf toe op te voeren, negatief naar jezelf te kijken en nóg een stap harder te zetten om het gesprek weer in goede banen te leiden.
Bekijk het eens anders:
- Eigen (communicatie)fouten brengen je verder in je persoonlijke ontwikkeling. Het hoort erbij.
- Ik denk dan soms met enige ironie: Zo… daar ga ik weer, zonder op dat moment al te krampachtig het gesprek bij te sturen.
- Lach ook eens om jezelf als je in de verdediging schiet of weer veel te veel tips en adviezen geeft aan iemand die eigenlijk gewoon zijn/haar verhaal kwijt wil.
- Gun jezelf en de ander een nieuwe kans in het volgende gesprek of begin opnieuw.
Communicatie is mensenwerk en het kan niet altijd perfect lopen. Met andere woorden: Lach gewoon eens om jezelf en vergeet niet te zwaaien als je jezelf weer eens voorbij rent!
Veel succes!
Wil jij eens doorpraten over zorginnovatie? Neem dan rustig contact op met Astrid Buis of bel 06- 516 030 85
Geef een reactie