Per 1 januari 2013 is er een nieuwe wet van kracht de Wet Werken naar Vermogen (verder WWnV).
Deze nieuwe wet dient een individueel, maatschappelijk en financieel zeer lovenswaardig belang: mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen.
Wat zijn de uitgangspunten voor de WWnV?
Mensen die nu nog niet werken maar dat wel kunnen ondersteunen en enthousiasmeren om te gaan werken. Mensen met een arbeidsbeperking beoordelen op hun mogelijkheden, wanneer zij een beroep doen op de WWnV. Zo komen gesubsidieerd werken, begeleiding bij het werken en deeltijd binnen bereik van deze kandidaten.
Wanneer iemand alleen in een beschutte omgeving kan werken, dan blijft instroom in de Wsw (Wet Sociale Werkvoorziening) mogelijk en voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikte jong gehandicapten blijft de Wet Wajong bestaan.
Dus ondersteuning of begeleiding waar nodig en loonsubsidie inzetten voor mensen die (nog) niet volledig zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.
Gemeenten meer ruimte en ondersteuning geven bij hun verantwoordelijkheid voor de hulp en ondersteuning van mensen met een arbeidsbeperking. Zij krijgen daarbij meer vrijheid om de diverse re-integratiebudgetten naar eigen inzicht te besteden.
Er komt één ongedeeld re-integratiebudget. Gemeenten gaan zich volgens de WWB-systematiek verantwoorden en informatie verstrekken.
Werkgevers stimuleren deze mensen in dienst te nemen. Werkgevers hoeven bij inzet van loondispensatie alleen de geleverde loonwaarde te betalen. Door regelingen te bundelen worden de mogelijkheden inzichtelijker voor werkgevers: eenvoudig en effectief. Gemeenten nemen de bureaucratie over of verminderen deze.
Precies weten hoe het zit met de WWnV? Lees deze handige samenvatting van Divosa →
Maar ondanks de positieve insteek maken anderen en ik ons zorgen, over:
- De samenstelling van de medewerkers en financiering van de Sociale Werkplaatsen.
- De mensen die goedgekeurd zijn voor de WWnV en nu een dagbesteding bezoeken? Mogen zij blijven tot er een werkplek is?
- Zijn er mogelijkheden als de jobcoaching vanuit de WWnV stopt, om structurele begeleiding uit de Wmo te krijgen? Bijvoorbeeld voor kandidaten met een verstandelijke uitdaging.
- Als jongeren door de inkomenstoets geen uitkering meer krijgen en nog thuis wonen, moeten de gemeenten ook begeleiding en bemiddeling voor het werken bieden. Blijven deze jongeren wel prioritiet als er geen stopzetting uitkering wordt terugverdiend bij plaatsing?
- De papieren herindicatie voor de deelnemers aan de Wajong door het UWV.
Vanuit Buis en onze klanten blijven wij hierover actief en positief kritisch signaleren. Want dit initiatief en vooral de mensen waarvoor de WWnV bedoeld is verdienen een kans van slagen!
Verbinding Wmo en WWnv
Negatief? Nee, als de gemeenten maar het lef hebben om de Wmo en de WWnv aan elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld: besparen op dagbesteding in de Wmo door structurele jobcoaching in de WWnV te organiseren. Word vervolgd.
Meer weten? Neem dan contact op met Astrid Buis.
Geef een reactie